Leder du efter nyt erhvervslejemål?

Leder du efter nyt erhvervslejemål?

Vi har her lavet en liste over ting, der er vigtige at overveje når du skal finde de rigtige erhvervslokaler til din virksomhed.

  1. Start i god tid

Det er altid en god idé at starte så tidligt som muligt med at kigge efter dit næste erhvervslejemål, så har du de bedste forudsætninger for ikke at skulle gå på kompromis med dine ønsker og krav.
Undersøg flere muligheder/erhvervslejemål inden indgåelse af aftale.
Undersøg også flere områder geografisk, som passer til dit og dine medarbejderes behov.

  1. Lær markedet at kende

Fra start er det vigtigt at sørge for at få baggrundsviden om hvad andre betaler for tilsvarende erhvervslejemål.
På den måde kan du få et indtryk af, om det modtagne tilbud er rimeligt.
Her kan en erhvervsmægler hjælpe dig, så du får en korrekt indikation af markedet.

  1. Kend området

Hvordan ser områdets lokalplan/kommuneplan ud? Er der nogle ting, du skal være opmærksom på, som kan begrænse dig i forhold til dine ønsker.
Det er vigtigt at kende den specifikke kommunes regler, da det ikke er alle kommuner, der har ens regler. Der kan f.eks. være forskel på hvordan større kommuner som Frederiksberg og København har deres plan i forhold til mindre kommuner og øer som Fanø, Læsø og Ærø.
Derfor skal man læse den pågældende kommunes regler.

  1. Opfylder lokalerne behovet?

Hvor store kontorlokaler har I behov for og hvor mange? Hvor mange skal der være plads til? Skal I også bruge lagerplads eller andet, som er vigtigt at have med?

Må der være andre virksomheder i bygningen eller har du et behov for at have det for dig selv?

Der kan være forskel på kontorlokaler og om man ønsker at have storrumskontorer eller mindre kontorer. Derfor er det vigtigt at vide hvilken type kontor, man leder efter, så man kan være konkret i søgningen efter de rigtige lokaler.

  1. Én eller flere etager?

Det er vigtigt at få afklaret om kontorerne må være på forskellige etager og om der i så fald skal være elevator eller om trappe er tilstrækkeligt.
Det kan også være, der skal være kontor på en etage og lager på en anden. I det tilfælde er det vigtigt at tænke på om man modtager mange varer og hvordan varerne blive leveret (pakker, paller mv.)
Det kan have betydning i forhold til om lageret er let tilgængeligt for fragtfirmaer.

 

  1. Involvering af dine ansatte

Før du beslutter dig for hvilket erhvervslejemål du vil leje, kan det være en god idé at rådføre dig med dine ansatte i en virksomhed. Både i forhold til at det er deres arbejdsplads og de skal bruge meget tid i lokalerne, men også i forhold til logistikken til og fra adressen. De kan også have nogle ønsker og behov, som du ikke umiddelbart har tænkt på.

Sørg for at være klar over hvilke behov dine ansatte har, så du træffer en beslutning på det bedst mulige grundlag for alle.

  1. Logistik og parkering

Skal der være let at komme til og fra og skal der være gode parkeringsforhold og mange parkeringspladser? Det kan være, der kommer mange gæster og kunder på besøg i løbet af dagen, så der er et behov for mange parkeringspladser.
Samtidig kan det have betydning, om bygningen ligger tæt på store indfaldsveje eller motorvejsnetværk.

  1. Branche passer til lokaler

Passer lokalerne til jeres branche eller skal der laves noget om for at få det optimale ud af det?
Der kan være stor forskel, afhængig af branche, om man vil befinde sig godt i et potentielt lejemål og om det er tilladt for den type/branche at være i lokalerne.

  1. Gennemgå kontrakten grundigt

Sørg for at gennemgå kontrakten grundigt, så du forstår alle vilkårene i den.
Er der noget du er i tvivl om eller noget, du ikke forstår, er det en god idé at få professionel hjælp til at gennemgå kontrakten før du underskriver.
Underskriv aldrig en kontrakt før du er sikker på vilkårene.

  1. Beregn alle omkostningerne

Alle omkostninger ved et erhvervslejemål skal medregnes. En ting er huslejen, men der er også forbrug, energiudgifter og muligvis drift.

De samlede lejeomkostninger ved et erhvervslejemål i en ældre bygning kan godt være højere end i en nyere ejendom, selvom selve lejen for det nye er højere.

Derfor er det vigtigt at have alle omkostninger med i beregningerne.

  1. Skal noget i kontrakten ændres?

Hvis du har ønsker til ændringer i kontrakten, skal du huske at nævne det for udlejeren før du underskriver, så I har mulighed for at forhandle en aftale på plads, som er god for begge parter.
Det er vigtigt at have en aftale med vilkår som passer til dig og din virksomhed.

  1. Få hjælp af en professionel

Det kan være en rigtig god idé at have en erhvervsmægler som sparringspartner når du er på udkig efter nyt erhvervslejemål.
En erhvervsmægler har indgående kendskab til markedet for erhvervsudlejning og kan hjælpe dig med at finde det rigtige lejemål og sikre dig de bedste vilkår.